Porównanie Messenger vs EventAggregator w Prism 9.0

Messenger vs EventAggregator

Zarówno EventAggregator, jak i Messenger w Prism są narzędziami do komunikacji między komponentami aplikacji, ale różnią się w kilku kluczowych aspektach, zarówno pod względem zastosowania, jak i sposobu działania. Oba mechanizmy opierają się na wzorcu Publish/Subscribe, ale mają różne cele i przypadki użycia.

1. EventAggregator

EventAggregator jest bardziej rozbudowanym mechanizmem, który jest odpowiedni do bardziej złożonych scenariuszy komunikacji w aplikacjach. Jest używany w kontekście zdarzeń (eventów), które mogą być publikowane przez jedną część aplikacji i odbierane przez inne, niepowiązane ze sobą komponenty. Jest to idealne narzędzie do zarządzania różnymi, bardziej złożonymi zdarzeniami w aplikacjach o większej liczbie komponentów.

Główne cechy EventAggregator:

  • Złożoność i skalowalność: EventAggregator jest bardziej rozbudowanym narzędziem i sprawdza się lepiej w przypadku dużych aplikacji, które mają wiele zdarzeń i komponentów, które mogą na nie reagować.
  • Zdarzenia o większym zakresie: EventAggregator jest wykorzystywany do publikowania i subskrybowania zdarzeń, które są bardziej ogólne i mogą być powiązane z różnymi częściami aplikacji. Może mieć różne typy zdarzeń, takie jak np. PubSubEvent<T>, CompositePresentationEvent<T>, etc.
  • Mocne typowanie: Każde zdarzenie jest mocno typowane (np. PubSubEvent<string>), co umożliwia dokładniejszą kontrolę nad tym, jakie dane są przesyłane.
  • Jednokierunkowe przesyłanie komunikatów: W EventAggregator jedno zdarzenie może być subskrybowane przez wiele komponentów, a każdy komponent może reagować na nie w sposób zgodny z jego wymaganiami.
  • Lepsze dla dużych aplikacji: Idealnie nadaje się do aplikacji o rozbudowanej strukturze, gdzie różne widoki i widoki-modeli muszą wymieniać się zdarzeniami.

Przykład użycia EventAggregator:

using Prism.Events;

public class MessageEvent : PubSubEvent<string> { }

public class PublisherViewModel
{
    private readonly IEventAggregator _eventAggregator;

    public PublisherViewModel(IEventAggregator eventAggregator)
    {
        _eventAggregator = eventAggregator;
    }

    public void PublishMessage()
    {
        // Publikowanie wiadomości
        _eventAggregator.GetEvent<MessageEvent>().Publish("Wiadomość z PublisherViewModel");
    }
}

public class SubscriberViewModel
{
    private readonly IEventAggregator _eventAggregator;

    public SubscriberViewModel(IEventAggregator eventAggregator)
    {
        _eventAggregator = eventAggregator;
        _eventAggregator.GetEvent<MessageEvent>().Subscribe(OnMessageReceived);
    }

    private void OnMessageReceived(string message)
    {
        // Reakcja na otrzymaną wiadomość
        Console.WriteLine($"Otrzymano wiadomość: {message}");
    }
}

2. Messenger

Messenger to prostszy i bardziej lekki mechanizm komunikacji, który jest używany w aplikacjach, gdzie nie potrzebujemy rozbudowanego systemu zdarzeń. Jest to mechanizm, który działa głównie w prostych scenariuszach komunikacyjnych, takich jak wymiana prostych wiadomości między komponentami, które mogą być różnego typu.

Główne cechy Messenger:

  • Prostota: Messenger jest prostszy i bardziej bezpośredni niż EventAggregator. Jest idealny do prostszych scenariuszy, gdzie nie ma potrzeby złożonych mechanizmów zarządzania zdarzeniami.
  • Bezpośrednia komunikacja: Jest to narzędzie do przesyłania wiadomości między komponentami aplikacji. W Messengerze komunikaty mogą mieć różne typy, ale cała komunikacja jest bardzo bezpośrednia i mniej formalna w porównaniu do EventAggregator.
  • Typowanie: W Messengerze wiadomości mogą być typu ogólnego (np. object), ale często są typowane do konkretnego typu danych. Jednak nie ma rozbudowanej hierarchii zdarzeń jak w przypadku EventAggregator.
  • Lżejsze i bardziej elastyczne: Messenger jest odpowiedni, jeśli potrzebujesz prostszej, bardziej elastycznej formy komunikacji między komponentami.
  • Bez subskrypcji zdarzeń: Messenger działa na zasadzie bezpośredniego przesyłania wiadomości. Komponenty subskrybujące muszą bezpośrednio reagować na wiadomości, które są do nich wysyłane.

Przykład użycia Messenger:

using Prism.Messaging;

public class MyMessage
{
    public string Content { get; set; }
}

public class PublisherViewModel
{
    private readonly IMessenger _messenger;

    public PublisherViewModel(IMessenger messenger)
    {
        _messenger = messenger;
    }

    public void PublishMessage()
    {
        // Publikowanie wiadomości
        _messenger.Send(new MyMessage { Content = "Wiadomość z PublisherViewModel" });
    }
}

public class SubscriberViewModel
{
    private readonly IMessenger _messenger;

    public SubscriberViewModel(IMessenger messenger)
    {
        _messenger = messenger;
        _messenger.Register<MyMessage>(this, OnMessageReceived);
    }

    private void OnMessageReceived(MyMessage message)
    {
        // Reakcja na otrzymaną wiadomość
        Console.WriteLine($"Otrzymano wiadomość: {message.Content}");
    }
}

Podstawowe różnice między EventAggregator a Messenger:

AspektEventAggregatorMessenger
ZłożonośćBardziej zaawansowany, umożliwia zarządzanie wieloma typami zdarzeńProstszy i lżejszy mechanizm komunikacji
TypowanieMocne typowanie (np. PubSubEvent<T>)Typowanie może być bardziej ogólne, elastyczne
CelUżywany do obsługi zdarzeń, które mogą być rozgłoszone do wielu komponentówUżywany głównie do prostszej komunikacji (np. wysyłanie wiadomości)
SkalowalnośćLepszy do dużych aplikacji z wieloma komponentami i złożonymi zdarzeniamiLepszy do mniejszych aplikacji i prostszych scenariuszy
Przykład użyciaObsługuje zdarzenia, takie jak zmiana stanu aplikacjiProsta wymiana wiadomości między komponentami
Zarządzanie subskrypcjamiEventAggregator umożliwia subskrypcję wielu zdarzeń na razMessenger nie obsługuje subskrypcji zdarzeń w klasycznym sensie

Kiedy używać EventAggregator?

  • Gdy masz aplikację o większej złożoności, gdzie potrzebujesz zarządzać wieloma zdarzeniami i subskrybentami.
  • Gdy różne komponenty aplikacji muszą reagować na różne typy zdarzeń.
  • Gdy chcesz mieć pełną kontrolę nad typowaniem zdarzeń i subskrypcji.

Kiedy używać Messenger?

  • Gdy potrzebujesz prostego, szybkiego i elastycznego sposobu wymiany wiadomości między komponentami.
  • W prostych aplikacjach, gdzie komunikacja między komponentami nie jest zbyt skomplikowana.
  • Gdy chcesz uniknąć złożoności zarządzania wieloma zdarzeniami i subskrybentami.

Podsumowanie:

  • EventAggregator jest bardziej zaawansowanym narzędziem do zarządzania zdarzeniami w dużych aplikacjach, gdzie wymagana jest pełna kontrola nad komunikacją.
  • Messenger jest prostszym i bardziej elastycznym narzędziem, które idealnie nadaje się do prostych scenariuszy komunikacji między komponentami, w których nie jest potrzebna pełna struktura zdarzeń.

Podobne wpisy

2 komentarze

    1. Dziękuję za miły komentarz! Cieszę się, że artykuł wydał Ci się ciekawy. Jeśli masz jakieś pytania lub chciałbyś/chciałabyś podzielić się własnymi spostrzeżeniami na temat porównania Messengera z EventAggregator, będę wdzięczny/a za dalszą dyskusję. Zapraszam serdecznie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *